sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Aavan meren tuolla puolen..

Reissukrapulasta selvitty ja kuvat lätkitty koneelle. Matka oli oikein onnistunut ja mukava, sää Tukholmassa ei tosin ollut ihan parhaimmasta päästä joten kiertelyt jäi melko lyhyeksi.

Torstaina pakkailtiin ja odoteltiin Annia töistä, ja startattiin auto kohti satamaa. Satamassa mun isäpuoli tuli nappaamaan meidän auton ettei tarvinnut jättää sitä sinne parkkiin. Suurin ryysis vältettiin kun tultiin sen verran myöhään, mikä olikin ihan kiva kun rattaiden ja karkailevan taaperon kanssa tuo jonotus ei ole mistään mukavimmasta päästä.

Ava oli niin innoissaan kun päästiin hyttiin, juoksi heti ikkunalle katselemaan ja hihkui kaikesta mitä näki. Almakin katseli pihalle, ei vain ollut niin innokas kuin siskonsa. Oltiin hetki hytissä ja lähdettiin käymään leikkipaikassa, Ava oli odottanut pallomereen pääsyä kuin kuuta nousevaa. Hetken neidit leikkivät ja sitten lähdettiin syömään.

Käytiin Oceans grillissä, joka oli ihan ok. Palvelu tosin oli vähän tönkköä, meidät otettiin sisään vaikka ei ollut tilaa, meinattiin laittaa kahteen eri pöytään muiden kanssa ja tarjoilijan kollega joutui sanomaan ettei niin voi tehdä. Joten mentiin hetkeksi takaisin odottamaan että meille vapautuu pöytä, joka kävikin sitten nopeasti. Saatiin ruokalistat ja hetken päästä tultiin ottamaan tilausta vastaan. Lapsille oli buffetti joka maksoi 8 euroa. Siellä oli ainakin ranskalaisia, lihapullia, pikkuhamppareita, kalaa. Me otettiin Annin kanssa hampparit. Anni sai oman tilauksensa melko nopeasti ja itse sain odotella omaani jonkun tovin, kunnes kysyttiin meitä palvelleelta tarjoilijalta ymmärsihän hän oikein että meille kummallekin tulee sama. Sanoi kyllä kirjoittaneensa sen ja kävi keittiöltä kysymässä ja hetken päästä tulikin myös mun annos.

Oltiin syöty ja jonoa alkoi olemaan, Anni huikkasi yhdelle tarjoilijalle että voitaisiin maksaa meidän ruuat että saa tilaa sinne, tarjoilija tiuskaisi että ihan kohta. No hetki siinä sitten odoteltiin että saatiin maksettua ja lähdettyä. Ei kyllä toiste tartte tuonne mennä.

Ruokailun jälkeen mentiin hakemaan Avan Ville Viikinki ranneke ja mehu ja jäätiin hetkeksi yökerhon puolelle. Väkeä ei juurikaan vielä ollut niin pystyi hyvin olemaan lasten kanssa. Ava tanssi musiikkia kuunnellen ja Alma istuskeli rattaissa katselemassa menoa.  Juotiin juomat ja suunnattiin taxfreen kautta hyttiin. Uni tulikin itse kullekkin aika nopeasti. Anni ja Ava nukkuivat yläsänngyssä, Alman nukutin rattaisiin jossa nukkui ensimmäiseen syöttöön asti ja tuli sitten loppuyöksi mun viereen.

Aamulla herättiin jo kuudelta kun Anni heräsi ensimmäisenä, sitten Alma ja minä sekä lopulta Ava. Heräiltiin rauhassa ja suunnattiin aamupalalle buffettiin. Avalla oli huono aamu eikä tyttöön uponnut oikein mikään ruoka. Alma söi suhteellisen hyvällä ruokahalulla kananmunaa, vesimelonia ja leipää. Ruuan jälkeen mentiin hyttiin valmistautumaan. Anni kävi ostamassa infosta bussiliput cityterminaaliin ja sitten lähdettiin. Ilma oli sateinen, mutta ei onneksi ollut kovin kylmä.

Perille päästyä suunnattiin Åhlensille ensimmäisenä. Avaa känkätti ja oli selvästi väsynyt joten Anni otti Alman manducaan ja Ava sai mennä rattaisiin nukkumaan. Oli melko raskasta työntää kun on tottunut tuohon pienempään mutta hyvin sujui. Ava nukahti melkein heti kun sain selkänojan laskettua.

Åhlensilla kierreltiin lastenosastoa ja löydettiin kiva lastenhoitohuone. Huoneessa oli paljon istumatilaa, ihanan pehmoiset penkit imetykselle, kaksi mikroa, kaksi syöttötuolia, junarata sekä televisio. Alma sai lounaansa siis siellä. Samalla etsittiin kartasta parit kaupat missä haluttiin käydä ja Ava tuhisi tyytyväisenä päiväuniaan ja missasi koko junaradan. Toisaalta ihan hyvä, ei oltaisi saatu sitä varmaan ikinä pois tuolta.

Åhlensilta lähdettiin NK:lle, jossa Ava sitten heräsikin. Napattiin tytöille uudet paidat ja Ava sai myös pienen traktorilelun. Sieltä kipsutetttiin Hollywoodiin jossa Anni halusi käydä. Ava rakastui pizza-kuviollisiin Vanseihin, mun on ehkä pakko saada meille kummallekin sellaiset! Ne oli ihanat, Ava halaili niitä eikä millään olisi halunnut laittaa sitä kenkää takaisin.

Muilla alkoi olemaan jo nälkä ja Alma nukahti päiväunilleen rattaisiin. Käytiin Pizza hutissa syömässä, siellä oli pizzabuffet. Mä en muista koska viimeksi olen syönyt pizza hutissa, oli kyllä niin hyvää! Ruuan jälkeen mentiin vielä käymään henkkamaukalla, sain Avan aika hyvin pidettyä pois frozenjuttujen luota. Neiti bongasi minions sateenvarjon, mutta tiesin että frozen olisi vielä kovempi hitti joten kysyin kumman haluaa ja eipä päätöksen teossa kauaa kestänyt. Kaupasta käveli ulos niin iloinen tyttö uuden varjonsa kanssa! Siitä sitten käveltiin takaisin cityterminaaliin ja odoteltiin bussia satamaan.

Käytiin viemässä ostokset hyttiin, istuskeltiin hetki ja lähdettiin toiselle leikkipaikalle. Siellä oli piirrustuspöytä ja nopeuspeli, sekä televisio josta tuli lastenohjelmia. Viihdyttiin hetki siellä ja sitten Ava halusikin mennä pallomereen. Pallomeren jälkeen juotiin kahvit ja Alma sai ruuan, sitten mentiin  musavisaan, jonka jälkeen Ava tanssi musiikin tahtiin ja sinkoili kuin nato-ohjus. Aloin jo itse olemaan ihan tööt joten käytiin kahvilasta nappaamassa Avalle iltapalaruoka. Tuo satsi oli lasten annos ja siinä oli kuusi lihapullaa! Ja muutenkin oli aika iso annos. Eikä hintakaan ollut paha, 5euroa.  Ava söi ja me mentiin Alman kanssa jo hyttiin iltapalalle ja nukkumispuuhiin, Anni ja Ava kävi vielä pallomeressä ja tulivat sitten hyttiin myös. Aika nopsaan taas kaikki simahti ja nukkui aamuun saakka hyvin, eikä kukaan ollut hereillä kukonlaulun aikaan.

Käytiin taas aamupalalla ja sitten tultiin pakkailemaan kamoja kasaan. Mä nukuin tuon yön tosi huonosti, en oikeastaan ikinä nuku hyvin laivalla kun herään moottorin ääniin ja sitten mielikuvitus laukkaa ja mielessä vilisee Titanic. Tuona yönä myös laiva heilui todella paljon ja aloin voimaan pahoin. Sain onneksi kuitenkin nukuttua jonkun verran, mutta väsymys oli kova kun kotiin tultiin.

Tytöillä vaikutti ainakin olevan kivaa, Ava on joka ilta höpissyt kuinka tanssi laivalla ja näki Ville Viikingin. Täytyy kyllä taas tehdä pian uusi reissu, ja toivoa että olisi parempi sää kuin tällä kertaa.

1. Kuulostaa kivalta reissulta, tuota alun buffet sekoilua lukuun ottamatta. Meillä olisi tarkoitus viedä tytöt kanssa risteilemään lähiaikoina :)